Hak przerzutki tylnej, zwany również haczykiem lub uchwytem przerzutki, to niewielki, ale niezwykle ważny komponent każdego roweru wyposażonego w przerzutki. Jego głównym zadaniem jest utrzymanie przerzutki tylnej w odpowiedniej pozycji względem kasety zębatek, co umożliwia płynne i precyzyjne zmiany przełożeń. W przypadku uszkodzenia haka przerzutki tylnej, odpowiednie funkcjonowanie układu napędowego jest niemożliwe. W tym artykule przedstawimy podstawy działania, konstrukcji, konserwacji i wymiany haka przerzutki tylnej.
Budowa i działanie
Hak przerzutki tylnej dostępne w tym sklepie to część mocująca przerzutkę tylną do ramy rowerowej. Jest wykonany zwykle z aluminium lub stali, choć w przypadku niektórych rowerów wyścigowych można spotkać także wersje wykonane z tytanu lub włókna węglowego. Hak jest zwykle łatwo wymienialny, co pozwala na szybką naprawę w przypadku jego uszkodzenia.
Różnorodność haków przerzutki tylnej
Istnieje wiele różnych modeli i kształtów haków przerzutki tylnej, które różnią się między sobą w zależności od marki i modelu roweru, na którym mają być montowane. Najpopularniejszymi producentami haków są Shimano, SRAM i Campagnolo. Ważne jest, aby wybrać hak odpowiedni do Twojego roweru, ponieważ nieprawidłowy montaż może prowadzić do problemów z przerzutkami.
Wiele współczesnych ram rowerowych ma hak przerzutki tylnej jako wymienny element, co oznacza, że może być on łatwo wymieniony w przypadku uszkodzenia. Wcześniejsze modele rowerów miały haki przerzutek tylnej na stałe zamocowane do ramy, co w przypadku uszkodzenia wymagało często wymiany całej ramy lub skomplikowanych napraw.